最近有一位女性特地為減肥這議題找我!

我有點高興。

因為從沒接過正式個案是衝著這單一的事件而來。(私下幫助朋友不算數)

昨天星期五,第二次接見她

完成面談後告訴她「好了,你不需再見我了,保持電給聯絡吧。」

她在離開前重覆問了三次「我不需要再來這裡?」

「對,可以了,我們照著計劃決定走,ok了。保持電話聯絡。」

她才釋然道別,我看出她懷著希望跟一身光明推門而出!


控制體重跟高質睡眠同時都是一種綜合性的問題,達至成功,涉及到身心靈整體的配合。要講很長篇,現在
想講的是一個概念 -- Locus of control
 

我不確定這詞的中文是甚麼,大約是「控制信念」吧。

 


一個希望身形苗條的減肥者向我說:「我是喝口清水、吸口空氣都會肥的人!」

「更年期嘛,一定會肥啦!」

一個想跟家人有和諧相處的人說:「我老爸總是 xxoo 這樣子的,我快樂不起來。」

一個貧窮者說:「如果我是有錢人,我就做甚麼都可以了,一定快樂過神仙。」

一個後天憂鬱的消極者向我說:「如果我不是有這種 ooxx 際遇 .... 我的生命就會過得極好了!」



我會心跟那肥人說:「你有著這堅定想法,那你永遠都不會瘦~!」

我會跟第二、三個人心裡說:「你應該永遠都沒甚麼可能得到快樂~!」

我會跟最後面那人在心裡面說:「你抱持這想法,我不見得你的生命會變得極好~!」

而宿命論者更是永遠會陷身於一個自訂的囹圄中。

 


只是因為這個 Psychology's term -- Locus of control

- qoute fm Wikipedia --



Locus of control is a term in psychology that refers to a person's belief about what causes the good or bad results in his life, either in general or in a specific area such as health or academics. Understanding of the concept was developed by Julian B. Rotter in 1954, and has since become an important aspect of personality studies.

Locus of control refers to the extent to which individuals believe that they can control events that affect them. Individuals with a high internal locus of control believe that events result primarily from their own behavior and actions. Those with a high external locus of control believe that powerful others, fate, or chance primarily determine events. Those with a high internal locus of control have better control of their behavior, tend to exhibit more political behaviors, and are more likely to attempt to influence other people than those with a high external locus of control; they are more likely to assume that their efforts will be successful. They are more active in seeking information and knowledge concerning their situation.

One's "locus" (Latin for "place" or "location") can either be internal (meaning the person believes that they control their life) or external (meaning they believe that their environment, some higher power, or other people control their decisions and their life).







arrow
arrow
    全站熱搜

    h4helen 發表在 痞客邦 留言(2) 人氣()